Świat VUCA

Świat VUCA

Jakieś piętnaście lat temu głównym celem biznesu, swoistego rodzaju jedynym bożkiem był zysk. Dzisiaj także rzecz jasna firmy toczą zażartą walkę o zysk, jednak zaczęły odkrywać, że jeśli skoncentrują się tylko na zysku, prędzej czy później wypadają z rynku. Nagle przedsięwzięcia „garażowe”, małe start up’y zaczęły wyrastać na gigantów, zdolnych skutecznie eliminować z rynku zasiedziałe firmy.

Zysk – jako wskaźnik strategiczny firmy zaczął z wolna ustępować innowacyjności. I tak to trwało przez wiele lat. Firmy poszukiwały innowacyjności, innowacyjnych modeli, produktów, kreatywnych ludzi. Nadal kluczową zdolnością strategiczną firmy, jest innowacyjność. Jednak zauważono, że świat stale się zmienia i w to postępie geometrycznych. Nigdy środowisko biznesowe nie było tak bardzo skomplikowane, zmienne, niejasne. Właśnie pojawia się nowe pojęcie, nowa swoista moda – VUCA World. 

VUCA to akronim od angielskich słów:

  • Volatility
  • Uncertainty
  • Ambiguity
  • Complexity
Ze świata VUCA wyłania się nowy wskaźnik dla biznesu. Trudno go w tej chwili jednoznacznie nazwać. Szukać tego wyznacznika należy wokół takich pojęć jak: adaptacyjność, zmienność, zwinność, stałe poszukiwanie informacji, eksperymenty biznesowe, przywództwo 2.0. Wszystko to mocno przekracza innowacyjność.

Jarosław Chybicki

Z wykształcenia psycholog. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, Paryskiej Sorbony oraz wielu kursów prowadzonych w USA, Niemczech oraz Rosji. Certyfikowany instruktor Mindfulness. Autoryzowany użytkownik Leadership Development Framework we współpracy z Harthill z Anglii. Certyfikowany coach Focus Energy Balance Indicator (FEBI). Współpracuje z Meta Integral, Dana Carman Integral, Focus Leadership z USA. Członek – założyciel International Partnership for Assessment and Development. Założyciel firmy doradczej i szkoleniowej. Po sprzedaży firmy pracuje jako konsultant, coach i trener. Prowadził zajęcia m. in. na: Akademii Leona Koźmińskiego, Politechnice Gdańskiej, Uniwersytecie SWPS, Uniwersytecie Gdańskim. Autor wielu publikacji z zakresu zarządzania i przywództwa, w tym dotyczących zarządzania integralnego, zarządzania przez wartości, psychologii pozytywnej w biznesie, uważności w pracy. Napisał książkę „Skup się! Trening mindfulness dla zestresowanych pracą” oraz „Uważna fotografia”. Aktywista społeczny, członek stowarzyszeń koncentrujących się na rozwoju osobistym i zawodowym. Prywatnie pasjonat fotografii.

Close Menu
X