Świat VUCA
» » Świat VUCA

Świat VUCA

Jakieś piętnaście lat temu głównym celem biznesu, swoistego rodzaju jedynym bożkiem był zysk. Dzisiaj także rzecz jasna firmy toczą zażartą walkę o zysk, jednak zaczęły odkrywać, że jeśli skoncentrują się tylko na zysku, prędzej czy później wypadają z rynku. Nagle przedsięwzięcia „garażowe”, małe start up’y zaczęły wyrastać na gigantów, zdolnych skutecznie eliminować z rynku zasiedziałe firmy.

Zysk – jako wskaźnik strategiczny firmy zaczął z wolna ustępować innowacyjności. I tak to trwało przez wiele lat. Firmy poszukiwały innowacyjności, innowacyjnych modeli, produktów, kreatywnych ludzi. Nadal kluczową zdolnością strategiczną firmy, jest innowacyjność. Jednak zauważono, że świat stale się zmienia i w to postępie geometrycznych. Nigdy środowisko biznesowe nie było tak bardzo skomplikowane, zmienne, niejasne. Właśnie pojawia się nowe pojęcie, nowa swoista moda – VUCA World. 

VUCA to akronim od angielskich słów:

  • Volatility
  • Uncertainty
  • Ambiguity
  • Complexity
Ze świata VUCA wyłania się nowy wskaźnik dla biznesu. Trudno go w tej chwili jednoznacznie nazwać. Szukać tego wyznacznika należy wokół takich pojęć jak: adaptacyjność, zmienność, zwinność, stałe poszukiwanie informacji, eksperymenty biznesowe, przywództwo 2.0. Wszystko to mocno przekracza innowacyjność.

Zostaw Komentarz