Jak rozmawiać, aby rozwijać?

Jak rozmawiać, aby rozwijać?

Na niedawnym szkoleniu szczególne zainteresowanie wzbudziła, jak sądziłem niesłusznie poboczna, kwestia, a mianowicie współpraca z osobami z różnych faz rozwoju menedżerskiego. Wiele osób chciało wiedzieć jak rozmawiać z osobami z różnych faz rozwojowych, jak je rozwijać. I słusznie, bowiem wiedza o tym, gdzie, kto jest to tylko pomoc w rozmowie, współpracy i rozwoju. Zwykle w rozmowie, zwłaszcza, kiedy zależy mi na przekonaniu drugiej osoby do moich pomysłów, używam takich argumentów, które mnie samemu wydają się sensowne i przekonywujące. Głównie dlatego, że mnie przekonały. I to jest rzecz jasna w porządku, o ile mój rozmówca ma podobne rozumienie świata i samego siebie. Jednak, co oczywiste, nie zawsze tak jest.
Poniżej w tabelce prezentuję zebrane z dwóch modeli (Leadership Development Framework i Dynamika Spiralna), w skrótowej formie zasady rozmowy i rozwoju w zastosowaniu do różnych faz i etapów rozwojowych.
Kto?
Jak przekonywać?
Jak rozwijać?
Ekspert
Producent. Tworzy porządek i pewność. Wymaga lojalności i daje dobry
przykład.
Siły: przewidywalny i dający oparcie.
Słabości: nie przedsiębiorczy i sztywny.
Pokazuj dane i liczby,
Podpieraj się autorytetami, profesorami, naukowcami,
Pokazuj swoją wiedzę,
Jeśli jesteś sprzedawcą – opieraj się na marce firmy,
Eksponuj cechy, funkcjonalności, dające pewność, stabilność,
Pokazuj uporządkowanie, logiczność, jednoznaczność,
Dużo słuchaj, daj mu się poczuć ważnym ekspertem.
Skup się bardziej na osiąganiu rezultatów niż na poszerzaniu wiedzy.
Wprowadź refleksję na własny temat do jego działań.
Namów do podjęcia i zrozumienia jego rolę w organizacji w znacznie
szerszej perspektywie niż wynikającej tylko ze stanowiska.
Zdobywca
Przedsiębiorca. Ma jasne cele i wymaga rezultatów. Chce być najlepszy
i wymaga doskonałości od innych.
Siły: zorientowany na wysokie osiągnięcia.
Słabości: z trudem dzieli się sukcesem i akceptuje zasady.
Akcentuj korzyści firmowe, cele, wskaźniki, efekty,
Używaj słów wskazujących na to, że cenisz przedsiębiorczość,
efektywność, realizację celów,
Chwal firmę, jej osiągnięcia, efekty, pozycję rynkową,
Doceń swojego rozmówcę.
Zauważaj konflikty wewnętrzne – najbardziej oczywistym jest
zaburzenie równowagi życie zawodowe – prywatne, co musi się poświęcić, ile
kosztuje życie jakie się prowadzi – zauważ ograniczenia stylu funkcjonowania.
Sugeruj rozwinięcie kompetencji przekonywania, wpływania,
negocjowania,
Zauważ jak jego przekonania odbiegają od wymagań rzeczywistości.
Indywidualista
Lider grupowy. Wrażliwy na dobre relacje i emocje. Chce stworzyć
harmonię w zespole.
Siły: tworzy otwartą atmosferę.
Słabości: trudności w decyzjach, adaptuje się do najsłabszego członka
grupy.
Dużo słuchaj, parafrazuj,
Możesz „surfować” po obszarach prywatnych, wypoczynku, wyjazdów,
relaksu, diety, książki, filmy,
Staraj się zmierzać do konkluzji, podsumowuj ustalenia, dawaj
konkretny czas na decyzje, pilnuj tego czasu, zmierzaj do końca,
Daj się poznać jako profesjonalista w swojej dziedzinie.
Pozwól na brak rozeznania kim naprawdę się jest, na podążanie różnymi
ścieżkami. Namów do odpuszczenia przywiązania do jakiejkolwiek identyfikacji
– zaryzykuj być tym kim naprawdę jesteś.
Szukaj przełomowych przeżyć; szukaj przeżyć skrytych pod –
osobowością, psychologią;
Przeglądaj wartości, wizje, misje życiowe – przyznaj się do
relatywności,  niepewności.
Szukaj sensu i celu życia, misji życiowej
Szukaj lepszego, większego, transpersonalnego „ja”.
Strateg
Inspirator. Zarządza przez przekonania i koncepcje. Widzi organizację
w szerokim kontekście, przyjmuje długą perspektywę.
Siły: strategia i delegowanie.
Słabości: teoretyczny, mało zainteresowany aktywnościami codziennymi.
Pracownicy pozostawieni sami sobie.
Rozmawiaj o rozwoju firmy, nie tylko bieżących celach i problemach,
przewiduj przyszłość,
Unikaj szczegółów, podkreślając, że to inni się na szczegółach znają,
że od tego jest bank,
Staraj się dowiedzieć o osoby, które będą pilotować Twój projekt,
odbarcz go, od myślenia o projekcie,
Pokaż swoje horyzonty jak najszerzej – pokaż swoją wiedzę o firmie,
branży, rynku, trendach.
Namów do coachingu, mentoringu, współpracy z osobami podobnymi.
Podsuwaj różne inspiracje.

 

Jarosław Chybicki

Z wykształcenia psycholog. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, Paryskiej Sorbony oraz wielu kursów prowadzonych w USA, Niemczech oraz Rosji. Certyfikowany instruktor Mindfulness. Autoryzowany użytkownik Leadership Development Framework we współpracy z Harthill z Anglii. Certyfikowany coach Focus Energy Balance Indicator (FEBI). Współpracuje z Meta Integral, Dana Carman Integral, Focus Leadership z USA. Członek - założyciel International Partnership for Assessment and Development. Założyciel firmy doradczej i szkoleniowej. Po sprzedaży firmy pracuje jako konsultant, coach i trener. Prowadził zajęcia m. in. na: Akademii Leona Koźmińskiego, Politechnice Gdańskiej, Uniwersytecie SWPS, Uniwersytecie Gdańskim. Autor wielu publikacji z zakresu zarządzania i przywództwa, w tym dotyczących zarządzania integralnego, zarządzania przez wartości, psychologii pozytywnej w biznesie, uważności w pracy. Napisał książkę "Skup się! Trening mindfulness dla zestresowanych pracą" oraz "Uważna fotografia". Aktywista społeczny, członek stowarzyszeń koncentrujących się na rozwoju osobistym i zawodowym. Prywatnie pasjonat fotografii.
Close Menu
X