Uważna jazda samochodem – cztery techniki

Uważna jazda samochodem – cztery techniki

Jazda samochodem, niezależnie czy jesteśmy kierowcą czy pasażerem, jest znakomitą metaforą życia. Życie jest swego rodzaju podróżą od narodzin do śmierci. W gruncie rzeczy ta podróż trwa tylko chwilę. Jak podróż samochodem. Jednocześnie chodzimy po ziemi, która podróżuje przez Wszechświat z zawrotną prędkością. A i sam Wszechświat podróżuje, poszerza się. Jesteśmy w podróży cały czas. Wsiadając do samochodu można tę podróż bardzo namacalnie zbadać i obserwować.
Włączanie auta
Zapalanie samochodu prowokuje do wielu pytań. Dokąd podążam? Ale dokąd podążam w całym swoim życiu? Co jest dla mnie ważne? Jaki sens i cel ma podróż mojego życia? Kto właściwie jedzie autem? Kto podróżuje? Nieważne, że być może nie znajdziemy odpowiedzi na te pytania. Odpowiedź polega na ich zadawaniu, obserwacji jak się pojawiają i znikają, jak różne odpowiedzi wyłaniają się, a potem są zastępowane innymi. Trwa to chwilę. Wszystkie te pytania sprowadzają się do jednego: kto wkłada kluczyk do stacyjki i zapala auto? Kim jestem? Proponuję, abyś następnym razem, krótki moment zanim przekręcisz kluczyk, zatrzymał się i zadał sobie pytanie: kto to wszystko robi? Tylko tyle. Może pojawi się nawet zaskakująca odpowiedź: „Nie wiem kim jestem”. Świetnie, jesteś na dobrej drodze.
Zapinanie pasów
Zapinanie pasów jest wymagane kodeksem drogowym. Jest jednak także przyznaniem się, że wiele rzeczy w życiu jest nieprzewidywalnych, zmiennych. Podróż autem może być naszą ostatnią podróżą. Zapinając pas uznajemy, że mamy bardzo ograniczony wpływ na zdarzenia. Ktoś może w nas wjechać, wymusić pierwszeństwo, całkiem bez naszej winy. Zapinanie pasów może wywołać w nas uczucie wdzięczności, że jednak żyjemy, że możemy jechać. Choć nic nie jest pewne. Choć wszystko może się zdarzyć. Choć nic nie jest pewne, jednak jesteśmy. Następnym razem zapinając pas możesz poczuć wdzięczność, że w nieprzewidywalnym, zmiennym świecie jesteś i żyjesz. Całkowicie za darmo obdarowany zostałeś życiem. Następnym razem po zapięciu pasów, przez chwilę poczuj wdzięczność. Podziękuj temu, kto wynalazł pasy bezpieczeństwa. Podziękuj za to, że masz życie, które nie jest gwarantowane. Nie wiem kim jestem, ale jestem. Oto poczucie wdzięczności jakie może powstać podczas zapinania pasów.
Znak stop i czerwone światła
Bądź wdzięczny za znak stop i za czerwone światła. Zatrzymałeś się masz szansę wyłączyć autopilota. Podjeżdżając do znaku STOP rzeczywiście zatrzymaj się. Stań na długość jednego świadomego oddechu. Możesz być wdzięczny za to, że znak STOP przywraca się do uważności, do „tu i teraz”. Jeszcze lepiej jest na czerwonych światłach. Tutaj masz znacznie więcej czasu. Połóż dłoń na brzuchu i poczuj jak unosi się wypełniany powietrzem. Potem wypuść powietrze. Poczuj relaks i osadzenie w chwili bieżącej.
Wyprzedzanie
Jadąc po drodze niemal na pewno ktoś będzie wyprzedzał, ktoś popędzał, ktoś szukał najlepszej drogi w korku. Może i Ty będzie próbować podobnych rzeczy. Kiedy zaczynasz podejmować próby „walki” na drodze pomyśl ile z tych prób jest motywowana próbą bycia lepszym od kogoś, odgrywania roli „jestem dobrym kierowcą”, chęcią wygrania z kimś. Zastosuj technikę cztery razy Zet: Zauważ co czujesz i myślisz, Zbadaj to, Zaakceptuj i Zostaw. Możesz po prostu jechać nie będąc lepszym od kogokolwiek.

Jarosław Chybicki

Z wykształcenia psycholog. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, Paryskiej Sorbony oraz wielu kursów prowadzonych w USA, Niemczech oraz Rosji. Certyfikowany instruktor Mindfulness. Autoryzowany użytkownik Leadership Development Framework we współpracy z Harthill z Anglii. Certyfikowany coach Focus Energy Balance Indicator (FEBI). Współpracuje z Meta Integral, Dana Carman Integral, Focus Leadership z USA. Członek – założyciel International Partnership for Assessment and Development. Założyciel firmy doradczej i szkoleniowej. Po sprzedaży firmy pracuje jako konsultant, coach i trener. Prowadził zajęcia m. in. na: Akademii Leona Koźmińskiego, Politechnice Gdańskiej, Uniwersytecie SWPS, Uniwersytecie Gdańskim. Autor wielu publikacji z zakresu zarządzania i przywództwa, w tym dotyczących zarządzania integralnego, zarządzania przez wartości, psychologii pozytywnej w biznesie, uważności w pracy. Napisał książkę „Skup się! Trening mindfulness dla zestresowanych pracą” oraz „Uważna fotografia”. Aktywista społeczny, członek stowarzyszeń koncentrujących się na rozwoju osobistym i zawodowym. Prywatnie pasjonat fotografii.

Close Menu
X