Kiedy mniej znaczy więcej

Kiedy mniej znaczy więcej

Jest takie powiedzenie, że „Mniej to więcej”. Tylko co to naprawdę oznacza? Znaczy, że jak mam mniej pieniędzy, przyjaciół, metrów kwadratowych, to mam ich więcej? Bez sensu. O jakie „mniej” i „więcej” chodzi? Może jeśli czegoś mniej, czegoś innego więcej? Mniej pracy, więcej wolnego czasu? Mniej stresu, więcej spokoju? Mam kłopot z takim rozumieniem tego powiedzenia. Takie myślenie jest uwikłane w tworzone przez naszą głowę podziały, rozróżnienia, granice.

Zdaje się, że jedną z możliwości rozumienia „mniej to więcej” to im mniej egoizmu, tym więcej przestrzeni. Im mniej „ja”, tym więcej wszystkiego. Im mniej pomysłów, potrzeb, ocen, opinii i poglądów, tym więcej przestronności, otwartości, kreatywności. Im więcej ciszy, tym wyraźniejszy dźwięk, taki, że sama cisza jest dźwiękiem. Im mniej chcę mieć, tym więcej mam. Im mniej „lubię, nie lubię”, tym więcej „wszystko jest w porządku”. Im mniej wybrednego smaku, tym więcej smaku we wszystkim. Im mniej „na pewno mam rację”, tym więcej mam racji. Im mniej wiem jak jest, tym wiem więcej.

Znakomicie „mniej jest więcej” w przypadku fotografii. Mniej szczegółów – bogatsza opowieść. Mniej zdjęć na wycieczce – więcej przeżyć i doznań związanych z każdym z nich. Mniej wysiłku i kombinowania – więcej przestrzeni, wolności, swobody. Mniej starań, aby zrobić dobre zdjęcie, tym więcej zdjęć udanych. Im mniej dosłowności, tym więcej prawdy. Mniej polowania na dobre zdjęcie, więcej dobrych zdjęć. Mniej kombinowania, tym większa oferta świata do fotografowania.

Mniej to więcej – ogranicz przestrzeń poszukiwań, ogranicz ilość elementów na zdjęciu, ogranicz ilość zdjęć jakie robisz, ogranicz swoje pomysły do minimum i daj światu zdecydować. Ogranicz swoją twórczość, swoją aktywność do minimum. Wkładaj jak najmniej wysiłku, starań, ale pozwól zdjęciom robić się samym, bez ciebie.

Im mniej autora, tym więcej wszystkiego.

Zuzanna Horeczy

Menedżerka i organizatorka, od ponad 20 lat przedsiębiorczyni, właścicielka Mr. Bloom – firmy zajmującej się komunikacją marketingową. Doradza i realizuje projekty dla firm, urzędów, organizacji pozarządowych. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego / Handel Zagraniczny / Marketing, a także Podyplomowego Studium Zarządzania i Przedsiębiorczości WSAiB w Gdyni. Członkini Forum Rozwoju Integralnego. Współorganizatorka wielu wydarzeń rozwojowych, m.in. Spotkań Integralnych. Prywatnie: pasjonują ją Himalaje, fotografia, narty i… relacje między ludźmi.

Close Menu
X